Kolmas sektori tekee arvokasta työtä

19.8.2016

Kokoomuksen Lappeenrannan kunnallisjärjestö on tutustunut viikon aikana kolmannen sektorin toimintaan

Kolmas sektori muodostuu yhdistysten ja järjestöjen toiminnasta. Toiminnan yksi muoto on vapaaehtoistyö, josta meillä on esimerkkinä mm. Lappeenrannan Meripelastusseura ry:n toiminta. Yhdistyksemme tutustui toimintaan viikolla 33. Seura tekee arvokasta pelastustyötä eteläisen Saimaan alueella vapaaehtoisvoimin yhteistyössä Eksoten ja pelastuslaitoksen kanssa.

Toinen toimintatapa järjestöillä on ylläpitää liiketoimintaa, jolloin järjestö tarjoaa palveluitaan markkinoille toimien kuitenkin voittoa tavoittelemattomana. Tästä esimerkki on Lappeenrannan vanhainkoti ry:n ylläpitämä palvelutalo Toivo-koti, jonka toimintaan saimme myös tutustua. Toivo-koti on perustettu 91 vuotta sitten täysin yksityisin varoin. Nykyisin palvelutalo tarjoaa hoivapaikan 80:lle ikääntyneelle. Nykyisin Toivo-koti kuuluu niihin yksiköihin, joihin asukkaalla on tietyt kriteerit täytettyään mahdollisuus saada palveluseteli Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiriltä.

Todettava on, että kolmannen sektorin toimijat ovat tärkeitä yhteistyökumppaneita kunnille.