Kokoomuksen Lappeenrannan kunnallisjärjestö ry:n kevätkokouksen kannanotto 28.4.2016: Mikro- ja yksinyrittäjien toimintaedellytysten parantamisella potkua työttömyyden hoitoon

29.4.2016

Kokoomuksen Lappeenrannan kunnallisjärjestön kevätkokous käynnissä.

Hallitus on asettanut tavoitteeksi 72 %:n työllisyysasteen ja 110 000 uutta työpaikkaa. Tavoitteen saavuttamiseksi käyttöön otetaan uusia toimenpiteitä, joilla erityisesti halutaan vahvistaa mikro- ja yksinyrittäjien toimintaa. Kokoomuksen Lappeenrannan kunnallisjärjestö ry:n kevätkokous toteaa tämän erityisen tervetulleena painotuksena.

Lappeenrannan työttömyysaste oli maaliskuun tilastojen mukaan 15.6 %. Yli vuoden työttömänä olleita oli 1675 ja alle 25 vuotiaita oli työttömänä 747. Lappeenranta-yrityslisäpäätöksiä huhtikuuhun mennessä oli myönnetty kahdeksan kappaletta. Työttömyyden vähentäminen edellyttää paikallisten mikroyrittäjien rohkeutta kasvaa, yksinyrittäjän uskallusta palkata se ensimmäinen työntekijä sekä työttömän valmiutta työllistää itsensä.

Suomen yrittäjät ry:n tilaston mukaan mikroyrittäjien osuus kaikista yrityksistä on 93,4 %, joista noin puolet on yksinyrittäjiä. Etelä-Karjalassa suhde on vielä hivenen suurempi. Kyseessä on mittava joukko yrittäjiä, joiden panos maakuntamme hyvinvoinnin turvaamisessa on merkittävä.

Kokoomuksen Lappeenrannan kunnallisjärjestö ry:n kevätkokous pitääkin tärkeänä, että hallituksen esittämien tukitoimien lisäksi Etelä-Karjalan kunnissa käynnistetään uusien, luovien toimenpiteiden ideoiminen yhteistyössä oppilaitosten ja elinkeinoyhtiöiden kanssa. Lisäksi elinkeino- ja hankintastrategioissa pitää vahvistaa mikro- ja yksinyrittäjien toimintaedellytyksiä luomalla markkinoita ja monipuolistamalla hankintoja.

Lappeenrannassa 28.4.2016

Helena Puolakka, pj